Stoppen, minderen?

Een nieuwe gewoonte

Demo behandeling

Als u ervoor kiest om minder te blowen of te stoppen met blowen, moet u naar uzelf kunnen kijken en in staat zijn te onderzoeken wanneer, hoeveel en waarom u blowt. Deel een van de internetbehandeling is erop gericht om uw blowgewoonte te onderzoeken. Deel twee is gericht op verandering van uw gewoonte: minderen of stoppen.

Om te kunnen veranderen, is het van belang om uw blowgewoonte eerst goed te leren kennen. U moet weten wat uw persoonlijke risico’s en valkuilen zijn. Eerst gaat u onderzoeken wanneer u het meeste risico loopt om (overmatig) te blowen.

  • Wat zijn mijn risicosituaties? In welke situaties heb ik vaak zin om te blowen
  • Wat zijn mijn risicogedachten? Waarmee overtuig ik mezelf vaak om te gaan blowen of om meer te gaan blowen dan ik me had voorgenomen?
  • Wat zijn mijn risicogevoelens? In welke stemming heb ik veel zin in blowen en welke gevoelens wil ik soms ‘wegblowen’?
  • Wat is mijn risicogedrag? Waarmee houd ik mijn cannabisgebruik in stand?

Wanneer u uw risico’s en valkuilen kent, kunt u uw gewoonte daarna doorbreken. U leert voorspellen wanneer u veel zin in blowen krijgt en wat u in dat geval kunt doen. Om te kunnen stoppen met (overmatig) blowen, is het verstandig om die vaste ingesleten patronen rondom uw gewoonte te veranderen. Een nieuwe gewoonte aanleren kost tijd en aandacht.
In het tweede deel van internetbehandeling leert u stap voor stap hoe u dat doet.

Een voorbeeld
U bent gewend om te blowen wanneer u zich gespannen voelt. Als u softdrugs gebruikt heeft, voelt u zich minder gespannen of zelfs ontspannen. Een joint roken om dit vervelende gevoel te verdrijven, is een ingesleten gewoonte geworden. Telkens wanneer u zich gespannen voelt, krijgt u zin in blowen. Dat heeft u zichzelf onbedoeld aangeleerd. U leert die gewoontes herkennen en – in plaats van te gaan blowen – iets anders te doen met uw gespannen gevoel. Voor de één zal het lastiger zijn om het blowen af te leren dan voor de ander, datt heeft ook te maken met de mate waarin er mogelijk sprake is van erfelijke kwetsbaarheid. Maar het is altijd iets wat u kunt beïnvloeden. Na verloop van tijd leert u om op een andere manier om te gaan met een gevoel van spanning, de nieuwe aanpak wordt een nieuwe gewoonte.

Nog een voorbeeld
Nadat u klaar bent met uw werk, pakt u de benodigdheden om een joint te draaien. U gaat zitten en steekt deze op. Dit gaat elke dag zo. U heeft het zichzelf, zij het onbewust, aangeleerd. Het is een automatisme geworden waar u nauwelijks meer bij stilstaat. Het thuiskomen na het werk is dus de risicosituatie. Als u zich hiervan bewust wordt, is het automatisme te doorbreken. Dit vergt oplettendheid, want oude gewoontes hebbern soms de neiging om weer de kop op  te steken als je niet oplet.

Internetbehandeling helpt u om uw risicomomenten en automatismen te herkennen en te doorbreken. Het nieuwe gedrag, de nieuwe aanpak wordt langzamerhand een nieuwe gewoonte.

Meteen beginnen
U kunt natuurlijk al meteen beginnen met het veranderen van die automatismen, uw vaste gewoontes doorbreken, nieuwe gewoontes aanleren.  Ga al vast eens experimenteren met ander gedrag, en kijk wat dit u oplevert. Doorbreek de vaste gewoonte. Heeft u al een idee hoe u dat zou willen doen? Ga dan meteen aan de slag. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van hoe u dat zou kunnen aanpakken.

Varieer in tijd of plaats, in soort of wijze van inname. Ga eens naar een ander verkoopadres, rook niet meer in het bijzijn van anderen, of juist alleen nog maar in het bijzijn van anderen. Stel voor uzelf een begin of eindtijd vast of een maximum hoeveelheid. Doorbreek uw gewoonte.

In Cannabisdebaas-Kort begint u direct met de gedragsverandering, het aanleren van de nieuwe gewoonte. U kunt hiervoor kiezen als u al toe bent aan directe verandering, minderen of stoppen met blowen.

'Voor mij was de eerste stap: ik wil niet meer zoveel in de koffieshop zitten, dus ik ga daar nog maar één keer per week naar toe. Dat scheelt al, ik krijg zo een beetje afstand tot dat wereldje, en dat wil ik ook.'
Maarten, 31 jaar.